De nature coquirum cicero of Over het wezen van het koken met kikkererwten

Brief van Cicero aan zijn vrouw Terentia

In de kookkunst, beste Terentia, zijn veel dingen volstrekt onvoldoende uitgezocht.
Maar het probleem van het wezen van het bakproces is wel heel moeilijk en ondoorgrondelijk, zoals jij al weet door je jarenlange ervaring in ons huishouden.

In je laatste brief stelde je de vraag of je mij iets broodachtigs of iets koekachtigs zou voorschotelen als we elkaar weerzien en onze huwelijksproblemen gaan bespreken. Dit heeft me doen nadenken over de relatie tussen ons eten en filosofie. Jouw suggestie dat ik misschien niet in eten ben geïnteresseerd is onjuist, juist als ik het minst de indruk wekte, dacht ik net aan eten. Mijn lichamelijke toestand was een stimulans om me hier diepgaand mee bezig te houden. Na het verlies van onze lieve Tulliaatje had ik geen eetlust meer en nam mijn lichaamsomvang sterk af. Ik moest een oplossing vinden om mijn postuur weer indrukwekkend te maken. Mijn lichamelijke gestalte leek immers in het geheel niet meer op mijn marmeren beeltenissen als consul, die over heel Rome zijn verspreid. Jouw zorg voor mij, Terentia, kan hopelijk hierbij helpen.
Het is goed zijn eigen gebreken te kennen maar we moeten op het gewicht aan argumenten afgaan, niet op mijn lichaamsgewicht. Argumenten die ik je geven zal bij de beantwoording van je vraag of je een kikkererwtenkoek of een kikkererwtenbrood laat maken bij onze hereniging om ons huwelijk te redden. Ik waardeer het zeer dat je mijn naam, Cicero of kikkererwt, verweeft in de ingrediënten van het offergerecht aan de goden, dat we samen zullen nuttigen. Ik zie het als een teken van jouw toewijding.

Ik ga je vraag op een speciale en filosofische wijze beantwoorden. Samen met mijn vrienden van de filosofenschool Rubico heb ik over de materie nagedacht. In mijn bibliotheek van mijn villa hier in Tusculum voerden we hierover een grondig en nauwkeurig debat. We raadpleegden ook het boek van de kok Apicius, De re coquinaria, en Cato’s lijvige boek De agricultura om te kijken welk gerecht het beste bereid kan worden met kikkererwten. Hier op het platteland is het heerlijk om daarover te filosoferen met het gefluit van de vogels en de heerlijke frisse landlucht. Niets doen verkwikt. Maar nooit heb ik het drukker dan wanneer ik vrije tijd heb.
Mijn vrienden van Rubico en ik waren het er over eens dat het bij elkaar gooien van willekeurige ingrediënten zoals graan en veldvruchten maar onzinnig is en ook dat je nooit van tevoren kunt weten hoe een gerecht zal smaken. Verder is het belangrijk om zelf na te denken over de ingrediënten en deze nauwkeurig te wikken en te wegen zoals bij een oordeel in een rechtszaak. Dat geeft het beste fundament voor een goed resultaat. Veel dingen zijn waarschijnlijk, niets is zeker en eenzelfde recept door verschillende koks bereid smaakt altijd weer anders, daarvan waren we allen overtuigd. Eten is ook weten, echter zeker weten is onmogelijk. De kunst is om alleen de goede stoffen binnen te krijgen en niet de slechte. Onze zintuigen zijn daarbij nuttig als schildwachten. Wàt controleert voordat het voedsel naar binnen gaat? De neus! Ook de tong controleert: tè vies eten en drinken mag niet. Neem vooral geen tuinbonen, zegt Pythagoras. Zo bescherm je jezelf tegen giftige planten, zure melk en bedorven vlees. Zonder onze reuk en smaak kunnen we niet overleven.

Och Terentia, laat ik je verder niet vermoeien met onze denkrichtingen. Ben je er wel werkelijk in geïnteresseerd? Je hebt je altijd verveeld bij mijn uiteenzettingen, waarom zou dit nù opeens anders zijn? Jij verlangt alleen naar de uitkomst en wat het minste geld zal kosten; jouw spaarzaamheid was een belangrijke bron van onze inkomsten.
Maar moet je nu onze kok de opdracht geven om een brood met kikkererwten te maken òf een zoete kikkererwtenkoek met honing erover, een dulcia? Na afweging van alle argumenten en na het raadplegen van de boeken wil ik er het volgende over zeggen.
Aan de ene kant is een kikkererwtenbrood voedzaam en men eet om van te leven. Maar in jouw aanwezigheid, Terentia, is het beter dat het zoete de overhand krijgt. Moeten we elkaar immers niet gunstig gezind zijn? Bovendien eet ik liever niet iets tegen heug en meug en onder ons gezegd hou ik niet van brood en spelen. Daarom laat ik het brood links liggen en kies ik voor de zoete koek van eigen deeg.

Terentia, we zullen de koek wijden aan Jupiter en bene sit tibi, wel bekome het u!

Kikkererwtenkoek

kikkererwtenkoek, ook voor glutenvrije eters

Recept kikkererwtenkoek, dit recept bevat geen gluten
Een zoete koek van eigen deeg, van Terentia voor haar echtgenoot Cicero om hun huwelijk te redden.

Wat heb je nodig om de kikkererwtenkoek te bereiden?

400 gram gare, uitgelekte en afgespoelde kikkererwten uit een blikje, enkele lepels sinaasappelsap
de helft van de geraspte schil van een goed schoongewassen sinaasappel of twee eetlepels sinaasappelsuiker
1/4 theelepel zout
250 gram fijngehakte pure chocola
4 eieren
150 gram suiker,
3 theelepels of 8 gram bakpoeder,
2 lepels gewelde en gedroogde rozijnen en 4 gedroogde en gewelde abrikozen in stukjes
garnering: 2 eetlepels vloeibare honing

De bereiding:

De kikkererwten mengen met de sinaasappelrasp en het sinaasappelsap en even laten intrekken.
De oven voorverwarmen op 180°C. Een ronde cakevorm van 23 cm invetten en met bakpapier bekleden.
De chocolade au bain-marie smelten tot een gladde massa.
Kikkererwten en eieren met een staafmixer tot een gladde massa pureren.
Suiker, zout en gezeefd bakpoeder mengen en toevoegen aan de erwten-eiermassa.
Gesmolten chocolade erbij schenken en tot een glad geheel vermengen met een garde. Schraap de zijkanten van de kom schoon met een spatel zodat alle chocolade volledig opgenomen is.
Het beslag in de cakevorm schenken. Daaroverheen de gedroogde zuidvruchten uitstrooien en heel licht een beetje in het deeg drukken.

De kikkererwtenkoek gedurende 40 minuten in de voorverwarmde oven bakken tot een houten prikker schoon uit het midden verwijderd kan worden.
De bakvorm op een rooster plaatsen en 10-15 minuten laten afkoelen alvorens de cake uit de vorm en op een rooster te leggen.

Verwarm de honing licht zodat hij vloeibaar wordt. Smeer de vloeibare honing over de nog warme chocoladekoek voor een mooie glans.

Deze aparte en heerlijke kikkererwtenkoek, die qua smaak lijkt op een chocoladebrownie, is voldoende voor 16 personen en is ook glutenvrij.

Bene tibi sit! Moge het u wel bekomen!

Geef een reactie

