Lebkuchen van Pina Bausch met glazuur – bevat gluten

Choreografe Pina Bausch geeft op een bijzondere wijze gestalte aan haar “Tanztheater”.
Zij creëert  dansende taaipoppen  in vier stappen. Gebak wat hieruit ontstaat zijn Lebkuchen die worden gekenmerkt door individualiteit, diversiteit en taaiheid.
Pina vormt en kneedt ieder individu en laat hen uitrijzen tot  perfect gevormde authentieke beeltenissen die taai zijn en zonder vet. Haar Lebkuchen zijn bestand tegen water, vallen op de grond, men kan erin knijpen en er zelfs overheen lopen.
Tijdens het uitvoeren van de deegchoreografie rijzen existentiële vragen zoals:
wat is het nut van een Lebkuchen eigenlijk en wat zijn de essenties ervan?
Ook worden menselijke emoties voor het voetlicht gebracht bij een uitvoering bijvoorbeeld boosheid, verdriet en frustratie als de koeken mislukken en blijdschap bij een succes. Veelvuldig oefenen is belangrijk.
Als men de Lebkuchen presenteert aan het publiek moet men kritiek kunnen incasseren.
Na  langdurige en grondige oefening van de deegchoreografie, waarbij veel discipline en inzet nodig is, ontstaat er bij een perfecte uitvoering een euforisch gevoel dat  eigen grenzen zijn overschreden.
Pina geeft haar dansers slechts afgepaste aanwijzingen. Zij stimuleert hen tot perfectie en om alles te geven. Ze zegt hen: Dans, dans, anders worden jullie opgegeten!

Kontakthof, uitvoering van Tanztheater, still van regisseur Pim Penders

Kontakthof – uitvoering, still van  Pim Penders

De deegchoreografie voor Pina’s taaie jongens en meisjes bestaat uit 4 stappen:

uitblazen na een repetitie still van Pim Penders

uitblazen na een Tanztheaterrepetitie, 
still van Pim Penders

De eerste stap:
200 gram honing
50 gram keukenstroop en 50 cc water  kort laten koken op een zacht vuur.
Even laten afkoelen en dan
200 gram tarwebloem,
115 gram roggebloem of volkorentarwemeel,
1/2 theelepel zout,
15 gram koekkruiden en 2 gram gemalen anijs toevoegen tot een uitgebalanceerd evenwicht.

Na een rusttijd van 8-24 uur waarbij het deeg wordt afgestreken met wat olie en afgedekt koel wordt bewaard, begin je met de zeer inspannende tweede stap. Een partner die hierbij ingrediënten optilt en aanreikt is aan te raden.

Breek het voordeeg in stukken zodat de volgende toevoegingen beter worden opgenomen:
55 gram keukenstroop, 10 gram gezeefde bakpoeder samen met 10 gram gezeefde poedersuiker en kneed dit er goed doorheen. Eventueel nog een lepel water toevoegen.
Het verwerken van dit deeg laat je de essentie proeven van wat taaiheid is. Frustratie ligt op de loer, grote plakkerigheid werkt tegen maar met enkele lepels bloem erbij wordt het ooit een soepel deeg.

De derde stap:
Maak van dit stevige deeg met behulp van een deegrol en nog wat bloem een deeglap van 1 cm. dikte. Steek hier taaie jongens- en meisjesfiguren uit.
Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius en bak ze in 13-14 minuten gaar en goudbruin.

De vierde en laatste stap:
Na het afkoelen worden de dansers  versierd in veel variaties, ieder op een unieke manier.
Doe dit in een rustig tempo, begeleid door muziek met veel zeggingskracht.
Versier met glazuur van poedersuiker of met chocoladeglazuur met behulp van een kornet. Knip van bakpapier een langwerpige driehoek en rol hem op tot een puntzakje.
Door de uitstekende flap papier naar binnen te vouwen, rolt het papier niet meer uit.
Laat het glazuur voorzichtig van een theelepel in de kornet vallen. Het puntje onder aan het zakje kun je bijknippen naar wens.

Wit poedersuikerglazuur kun je maken van porties van 25 gram poedersuiker en enkele druppels water, roze glazuur met frambozenlikeur. Een groen glazuur kun je met 1/4 theelepel tarwegras en water maken. Chocoladeglazuur kun je maken door cacaopoeder door de poedersuiker te werken of door 25 gram pure chocolade au bain marie te smelten.

sacre du printemps still van Pim Penders

Sacre du printemps-uitvoering 1975, still van regisseur Pim Penders

Hals-und Beinbruch!

Bij het bewaren van de koekjes de koektrommel niet helemaal sluiten en appelschijfjes bijsluiten in een schaaltje omdat de Lebkuchen anders te droog en hard  worden.

Dit recept voor de Lebkuchen  is gemaakt naar aanleiding van de Rubicocursus over de choreografe Pina Bausch (1940-2009).
In haar choreografieën  voor het Tanztheater in Wuppertal zijn de man-vrouwverhouding
en het uitbeelden van menselijke kwaliteiten in gebarentaal en dansbewegingen heel belangrijk.
Een korte  impressie van haar choreografie en muziekkeuze.

Met dank aan regisseur Pim Penders voor het verlenen van de stills uit zijn film
“Pina’s Lebkuchen” uit 2011.                                                          © Inostrate, 2014

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s