Gifkoekjes voor Seneca van Agrippina – bevat gluten

Dit filosofische recept met een knipoog is geïnspireerd door de filosofiecursus over Seneca bij Rubico waarbij we zijn “Brieven aan Lucillius” lazen. Hierbij werd o.a. de verantwoorde omgang met de eigen sterfelijkheid besproken en de principiële mogelijkheid van zelfdoding. Agrippina, moeder van keizer Nero, heeft in mijn fantasie haar vijand Seneca een recept gestuurd voor een bijzonder gifgroen Egyptisch gebak. Seneca vermoedt niet dat dit wel eens dodelijk kan zijn bij het opeten en bedankt haar voor dit geschenk in onderstaande brief in zijn typerende literaire stijl met veel overpeinzingen.

Seneca groet Iulia Agrippina

Vraag je wat naar mijn mening, Agrippina, de voeding is die jij moet gebruiken? Jouw zwakheid om je te bezondigen aan zoetigheden heeft je omvang doen vergroten en dit bevalt je niet. Ook niet mijn opmerking daarover en dat via het genot de verkeerde neigingen makkelijk binnen sluipen. Dit spijt me. Het lijkt me een goed idee om onze tweestrijd bij te leggen. Het deed mij genoegen dat je me weer een brief schrijft, ga met hen om die je beter kunnen maken. Dat is namelijk een wederkerig proces, mensen leren zelf terwijl ze een ander iets proberen te leren.

Het Egyptische recept wat je meestuurde in je brief laat ik op dit moment bereiden door mijn kok. Je vroeg of hij daarbij alle instructies precies wilde volgen. Ook voor het nuttigen door mijzelf gaf je precieze aanwijzingen. Nauwkeurigheid is iets wat me aanstaat. Het is als met goede boeken lezen, dit moet met aandacht en in alle rust.

Ik herinner mij: een recept is als het proeven aan wat de geest verlicht en stimuleert. De groene lichtgevende vulling van jouw koek is bijzonder en is op smaak gemaakt door een tovermiddel, zeg je.

Hecaton zegt hierover: Ik zal je een tovermiddel voor de liefde geven waar geen drankje, geen kruiden, geen toverspreuk van een heks aan te pas komt: als je bemind wil worden, bemin dan.

De liefde, Agrippina, daarop verheug ik mij niet meer. Deze hartstochtelijke wensen heb ik achter mij gelaten. Op mijn hoge leeftijd, waarbij mijn tanden aan het uitvallen zijn, vind ik andere genoegens. Gezond, sober en zacht eten horen daarbij.

De kok moet volgens jou na de bereiding goed zijn handen reinigen. Ook ik ben van mening dat niets de gezondheid in betere orde brengt dan de goede gewoonte van hygiëne.

Alléén de koek opeten, niet delen met anderen zeg je. De een vat dit zus op, de ander zo. Zelf ben ik van mening dat je de beste maaltijd deelt met mijn vrienden van Rubico, maar daar ik op het moment alleen en teruggetrokken in Campanië leef, zal ik je advies opvolgen.

Rust nemen na het nuttigen van de koek, vervolg je, want bij elke genieting wordt het meest aangename moment daarin opgeschoven naar het einde. Ik ben van oordeel dat in de levensfase waarbij ik al met een been in het graf sta, er nauwelijks behoefte meer is aan genoegens.

De koek is volgens jou gezond en goed voor de stofwisseling, na het eten zal een diepe rust over me neerdalen. Ik zal de uitwerking van de koek op mijn lichaam bestuderen, verder zoek ik graag de rust op.

Vraag je me advies over de voedingswaarde van jouw koek en of die sober genoeg is om jouw omvang te doen slinken? Zo is het goed, Agrippina, een overmaat aan eetlust loopt uit op vetzucht en daarom moet dit vermeden worden, niet uit oogpunt van zelfbeheersing, maar van gezondheid. We moeten onze toevlucht nemen over het nadenken over hoe te veel eten kan worden voorkomen. Door veel te eten wordt de scherpzinnigheid afgestompt.

Overigens vind ik dat je de kracht van je geest kunt beproeven door eens vier of vijf dagen te verblijven in de tuin van Epicurus. Daar neem je genoegen met een minimum aan water en gepelde gerst of gerstebrood. Dan zul je, gestoken in eenvoudige maar schone kleren, tegen jezelf zeggen: Is dit nu zo moeilijk? Na dit verblijf zul je inzien dat je om verzadigd te worden, koeken niet meer nodig hebt. De hortus van Epicurus stilt de honger en lest de dorst met natuurlijke en kosteloze remedie. Intussen zal Epicurus zeggen: Te veel eten is een beetje sterven. Oefen voor de dood. Wie daartoe aanspoort, spoort aan tot het oefenen voor de vrijheid. Wie heeft leren sterven, staat boven het bereik van elke macht.

 

Satis est. Met mij gaat alles goed en ik hoop van u hetzelfde.

gifkoekjes  voor Seneca

gifkoekjes voor Seneca

Gifkoeken van Agrippina voor Seneca, een oefening in het sterven

 Men neme:

100 gram boter
115 gram suiker
½ losgeklopt ei
sinaasappelrasp van 1 sinaasappel
mespunt zout
¼ theelepel curcuma longa
1 lepel poeder van gerstegras
2 gram bakpoeder
100 gram gerstemeel
100 gram speltmeel
50 gram amandelmeel
40 gram citrus medica

 Bereidingsadvies voor de kok van Seneca:

groen gifkoekjesdeeg

groen gifkoekjesdeeg

Meng eerst de boter goed met de curcuma longa, wrijf dit 100 keer goed door. Voeg dan de suiker toe en wrijf dit ook 100 keer door. Voeg dan het ei en de sinaasappelrasp toe en wrijf nogmaals 100 keer. Meng alle droge bestanddelen, behalve de citrus medica!, zeef ze en voeg ze dan toe en meng dit met de hand tot een samenhangende bal.

 

Voeg dan pas de citrus medica toe en meng deze zorgvuldig door het deeg onder het uitspreken van: “venenum abracadabrum”.

Laat dan alles op een koude plek staan en spoel je handen goed af. Verdeel de koek in kleine stukken op een met gerstemeel bestoven tafel en maak er een vorm van naar keuze. Bak de koeken in een warme oven (175 º Clodius) in 15 minuten goudgroen.
Niet voorproeven!

Van deze koeken wordt men niet (meer) dik.

© 2014, Inostrate, kok domus Seneca,

2 gedachten over “Gifkoekjes voor Seneca van Agrippina – bevat gluten

Geef een reactie

