Sapfo’s roze koek – bevat gluten

Sapfo  was een lyrische dichteres uit het antieke Griekenland en leefde in de 7 eeuw voor Christus op het eiland Lesbos. Sapfo’s werk bestond onder meer uit bruiloftsliederen en liederen voor het Adonisfeest, die door zangkoren uitgevoerd werden. Maar het bekendst is ze om haar sololiederen die begeleid werden door lierspel. Sapfo werd door Anacreon  “de zoetzingende” genoemd, door Lucianus “de honingzoete glorie van Lesbos”, en een aan Plato toegeschreven epigram noemt haar de “tiende muze”.
Van al haar gedichten is helaas maar heel weinig overgebleven. Het meeste kennen we fragmentarisch, uit het werk van andere schrijvers als citaten of omdat het is teruggevonden op papyri. De meeste fragmenten zijn snippers, slechts van een paar gedichten hebben we echt een aantal strofen. Vele kunstenaars zijn door haar geïnspireerd. Het meest beroemde gedicht van Sappho is wel fragment nummer 31: ‘Hij lijkt mij aan de goden gelijk te zijn…‘ Dit gedicht  is recent bewerkt door de dichteres Inostrate en maakt Sapfo’s diepe gevoelens duidelijk voor een bijzonder soort gebak, roze koeken die gekruid zijn met anijs en liefde.

sapfo's roze koeken

Sapfo’s roze koeken, gekruid met liefde en anijs

Hij lijkt mij voor de goden gemaakt te zijn,
de roze koek die tegenover mij op tafel ligt
en van dichtbij ruik ik hoe hij zachtzoet geurt
naar bijenhoning

en hoe hij  lieflijk smaakt, wat bij mij altijd
mijn hart heftig onder mijn ribben laat slaan.
Zodra ik maar even van hem hap, verstomt
mijn stem volledig,

mijn tong ligt na het eten gebroken in mijn mond
meteen kruipt een ragfijn verlangen onder mijn huid,
mijn lippen willen meer, een machtig gonzen
vult mijn oren.

Maar alles is te verdragen, als zelfs een
onder armoede gebukt mens
anijs en honing weet te vormen tot gebak.

Wat heb je nodig om Sapfo’s roze koeken zelf te maken?

100 gram roomboter
50 gram witte suiker
30 gram zachte klaverhoning
5 gram citroensuiker
5 gram sinaasappelsuiker
1 theelepel gemalen anijs
1/4 theelepel zout
125 gram tarwebloem
25 gram amandelmeel
50 gram gezeefd volkorenmeel
1 theelepel bakpoeder
½ hyacintkleurig ei

Hoe volbreng je de taak om deze honingzoete koek uit Lesbos te maken?

Onder begeleidend lierspel van een lier met 7 snaren roer je de boter met de suikers, het zout en de kruiden samen tot een zachte massa. De meelsoorten, het bakpoeder toevoegen en tot kruimels mengen. Als laatste het halve losgeklopte ei toevoegen en snel doorkneden.

Op een koele plaats onder ritselend loof laten rusten.

Verwarm de oven van Hephaistos voor op 160 graden Vulkanius. (Laatst heeft deze smid een Erosbeeld omgesmeed tot een braadpan. Niet zo gek als het lijkt: allebei staan ze in vuur.)

Daarna het deeg uitrollen met een kleine gladde boomstam op een licht bebloemd werkblad en daarna de lippenvormpjes uitsteken. Leg ze op een bakplaat, bekleed met bakpapyrus en rooster de lippen lichtbruin in 11 tot 13 minuten, ze zijn dan goudbruin aan de onderzijde.
Wees gewaarschuwd: door de delicate honing en het amandelmeel kunnen de koekjes snel verbranden en bitterzoet worden.

Na het afkoelen kun je de lippen laten glanzen met een balsem van rozerood glazuur.

Deze balsem maak je door 40 gram poedersuiker goed te mengen met ongeveer een lepel frambozenlikeur en iets water tot het dik vloeibaar is. Smeer dit niet te dun uit over de lippen en laat dit een uurtje drogen.

Sapfo’s roze koek smaakt lekker met een beker ambrozijn, aangelengd met vreugde.

© 2015, Inostrate uit Skinnos, geïnspireerd door Rubicocursus over Sapfo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een gedachte over “Sapfo’s roze koek – bevat gluten

Geef een reactie

