Zwieback van Nietzsche – bevat gluten

De volgende brief en bijbehorend filosofisch recept voor Zwieback of beschuitjes met anijs  is ontstaan na het volgen van de Rubicocursus met als thema: Nietzsche en Wagner.

Aan Ida Overbeck in Basel   (Sils Maria, midden juli 1883)

Liebe verehrte Frau Professor,

Zoëven kwam de Zwieback aan met de post, daarvoor mijn hartelijke dank. Deze lichte en luchtige beschuitjes gaven me moed en haalden me uit zwaarmoedige sferen, ik werd even een beter filosoof. Bijzonder.

Hoe goed deed me Uw laatste brief. U schreef daarin de muziek van Wagner te verkiezen boven die van Bizet. Ook ik onderschat Wagners muziek niet, het heeft zijn charmes.

Graag wil ik hier op een luchthartige en verstrooiende manier op ingaan, geïnspireerd door uw geschenk en hierbij gebruik makend van koekmetaforen. “Wat let me om de waarheid te zeggen met een lach als aardige leraar die door letterkoekjes uit te delen de jeugd het ABC leert.” zegt Horatius immers in zijn Satiren.

Ik zou Wagner en zijn kunst willen vergelijken met een bruidstaart  en de muziek van Bizet met Zwieback.
Wagners muzikale toverkunst is imposant en groots, het zijn spektakelstukken die hij maakt. Men gelooft zijn ogen niet bij het aanschouwen van zulke overdadige taarten met hun vele lagen en details vol eindeloze zoetheid. De ponden boter, suiker en room die het bevat, zo zwaar, zo noorderlijk! Oververzadiging vindt plaats, het is oneindig overdadig, mijn maag protesteert en ik word er ziek van. Het gaat mijn culinaire verstand te boven.
Bruidstaarten hebben hun aantrekkingskracht maar ik geef de voorkeur aan de lichtere Zwieback, waarmee ik de opera Carmen van Bizet vergelijk.
’s Morgens  neem ik om de dag te beginnen deze beschuitjes: ze zijn krachtig en mild, zoals ik me alle dingen wens. Bescheiden zijn ze en licht verteerbaar, ze maken me opgewekt en levendig, het is zuidelijk zoals Carmen! Ziet u al, hoezeer de Zwieback mij beter maakt? Het is iedereen aan te bevelen!
In Genua betaal ik voor de fijnste Zwieback 1 Frs.60 per kilo. Wilt U vriend Overbeck vragen of hij de betaling aan de bakker over kan nemen?

En nu de hartelijkste groeten en als vanouds vraag ik U om begrip.

Uw F.N.
(Peperkoek bekomt me niet op deze hoogte.)

 

anijszwieback van Nietzsche

lievelingskoekje van Nietzsche: Zwieback

Het recept voor Zwieback 

Wat hebt U nodig voor deze eetbare symfonie?

500 gram gezeefde tarwebloem
30 gram verse gist of 10 gram instantgistkorrels
6 gram zout
100 gram suiker
60 gram gesmolten roomboter
2 eieren of 100 gram ei
10 gram of 1 volle eetlepel gemalen anijszaadjes
190 gram lauwwarm water
garnering:
1 eetlepel poedersuiker en ¼ theelepel gemalen anijs

 Richtlijnen voor de dirigent voor deze eetbare symfonie

Met dit recept creëert  U twee bakplaten vol Zwieback.
Alle ingrediënten moeten op kamertemperatuur zijn. Maak hiervan een licht kleverig deeg door alles te vermengen en te kneden in een deegkom, net als bij brooddeeg. Maak er een deegbal van op het werkblad met wat extra bloem tegen het plakken.
Laat het deeg afgedekt rijzen 2 tot 3 uur rijzen op een warme plaats tot dubbel volume.
Druk het deeg plat met de vingers en rol het uit met een deegrol. Gebruik hiervoor ook wat extra bloem om te bestrooien tegen het plakken.
Maak van het deeg een vierkante plak met de afmetingen 18 bij 30 centimeter. Snij de plak in drie delen en vorm deze tot 3 lange broden met een breedte van 6-7 cm. Laat deze een half uur afgedekt uur rijzen.

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
Leg de anijsbroden op een bakplaat met bakpapier. Bestrooi ze vlak voor het bakken bovenop met het mengsel van poedersuiker en anijs. Bakken bij 200 graden gedurende 17 tot 18 minuten.

De anijsbroden moeten nu goed afkoelen, minstens 2 uur op een taartrooster.
Verwarm de oven voor op 150 graden Celsius.
Snij de broden daarna in gelijkmatige sneetjes van 1 centimeter. Leg de sneetjes op een bakplaat met bakpapier. Eet de kapjes lekker vers op.
De sneetjes opnieuw bakken gedurende ongeveer 25 minuten (zweimal backen of Zwieback)  tot ze licht van gewicht, bruin en bros zijn. Kijk af en toe in de oven, laat de stoom ontsnappen en draai de sneetjes na 15 minuten baktijd om zodat ze gelijkmatig uitdrogen.

Af laten koelen op een taartrooster en de Zwieback goed afgesloten bewaren.
Nietzsche vond dit lekker met cacaodrank en een ei.

© Inostrate heeft gespeurd  in het receptenschrift van Nietzsches bakker in Genua, 2016

3 gedachten over “Zwieback van Nietzsche – bevat gluten

  1. Pingback: Deeg | kiekjeskoken

Geef een reactie

